Maaike: “Sterk aan het Werk biedt een brug, maar je moet er wel zelf overheen lopen”
Maaike van der Jagt, die hoogbegaafd is en ADHD en autisme heeft, werkt sinds de afronding van haar studie vorig jaar als programmeur. Het vinden van een passende baan is gelukt dankzij Sterk aan het Werk, een project van Hogeschool Windesheim dat afgestudeerden met een functiebeperking naar werk begeleidt. Ook Ismay Broekhuis, die 30% zicht heeft, heeft met hulp vanuit het project verschillende banen in de zorg gevonden. In dit artikel delen de twee oud-studentes hun verhaal.
Van jongs af aan is Maaike al handig met computers, dus na het behalen van haar havodiploma was de keuze voor de opleiding HBO-ICT snel gemaakt. “Windesheim sprak meteen erg aan vanwege het sfeervolle gebouw en het prettige gesprek waarin de mogelijkheden werden besproken. Zo kon ik een vaste mentor krijgen en gebruikmaken van rustige ruimtes met minder prikkels tijdens toetsen.”
Begeleiding goed geregeld
De begeleiding van Windesheim was voor Maaike altijd goed geregeld. Vanwege haar dyslexie en ADHD kreeg ze extra tijd bij toetsen en mocht ze geluiddempende oortjes gebruiken. Ook had ze gedurende haar studie extra gesprekken met een studieloopbaanbegeleider met wie ze sprak over hoe het ging en wat ze nodig had. Windesheim bood daarnaast cursussen. Maaike deed mee aan de cursus ‘Leren leren’, iets wat ze nooit had geleerd. “Ik leer door te ervaren.”
Het studeren verliep echter niet zonder uitdagingen. “Als ik een vak interessant vind gaat het goed en haal ik hoge cijfers, maar anders ontbreekt me de motivatie.” Aan het eind van haar eerste jaar leek het erop dat ze het niet zou halen. Maaike trok de stoute schoenen aan en ze kreeg nog een kans om het jaar alsnog te halen. Dat lukte, door eigen inspanning en een beetje geluk. Ze stroomde door naar het tweede jaar in de richting van haar keuze: Software Engineering. “Daar was ik zo dankbaar voor dat ik iets terug wilde geven aan Windesheim. Toen ben ik andere studenten gaan coachen.” Haar ervaring met het coachen van anderen kan zij nu goed gebruiken bij de roeivereniging waar ze lid van is.
Sterk aan het Werk
“In het tweede jaar moet je een kwart jaar fulltime bij een bedrijf stage lopen. In overleg met mijn studieloopbaanbegeleider mocht ik halve dagen werken verspreid over een periode van een half jaar. Dat gaf me de ruimte om te onderzoeken waar de grens ligt van mijn concentratievermogen en hoe ik die grens kan bewaken. Windesheim heeft dus steeds met mij meegedacht over wat mogelijk was.”
Dat is ook het principe van Sterk aan het Werk, de overgang naar de arbeidsmarkt voor studenten met een functiebeperking te verbeteren. De begeleiding richt zich op het versterken van hun eigen talenten, in plaats van op de belemmeringen. Dankzij Sterk aan het Werk, dat eind april de Bridge of Fame Award 2024 won, vindt 90% van de deelnemende studenten binnen een jaar een passende baan. Maaike: “Het is een hbo-opleiding dus ze houden niet je handje vast. Met Sterk aan het Werk biedt Windesheim weliswaar een brug maar je moet er wel zelf overheen lopen.”
Baan als softwareprogrammeur
Nadat Maaike vorig jaar september haar bachelor had behaald, nam ze contact op met Rianne Bieleman, projectleider van Sterk aan het Werk. Rianne hielp Maaike om helder te krijgen wat haar onderscheidende talenten zijn, waar ze moeite mee heeft en wat voor werk ze zou willen. Samen stelden ze haar cv op en Maaike plaatste een LinkedIn-bericht. Binnen een dag had ze zes reacties en binnen een week maar liefst dertig. Dit leidde tot keuzestress, maar Rianne hielp haar met het maken van een selectie. “Ik heb met een paar bedrijven een gesprek gevoerd, nadien bespraken we steeds hoe het was gegaan. Ook gaf Rianne mij waardevolle tips over de salarisbespreking; hoe doe je dat?”
Verder bood Rianne Maaike aan om te oefenen met sollicitatiegesprekken voeren maar dat vond ze niet nodig. Ze praat gemakkelijk en laat gewoon zien wie ze is. Zo ook bij Topicus, een softwarebedrijf Deventer, waar ze nu werkt als softwareprogrammeur. “Ik heb gezegd ‘Ik ben Maaike en by the way ik heb autisme’. Het is fijn dat Topicus mij ruimte biedt om soms even een rondje te lopen als ik dat nodig heb. En dat ik mijn Rubiks kubus mag gebruiken tijdens vergaderingen. Als ik met mijn handen bezig ben, wordt mijn hoofd ook rustig. Er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt. Daarom zeg ik vaak tegen anderen ‘Meld dat je een functiebeperking hebt. Je hoeft er niks mee te doen, maar dan is het bekend.’”
Ervaringen van Ismay
Ismay, die 30% zicht heeft en met speciale lenzen 50%, herkent de goede begeleiding door Windesheim tijdens haar studie Social Work. “Mijn zichtbeperking betekent dat het mij meer tijd kost om te lezen, vooral als de letters klein zijn. Thuis heb ik dan ook een extra groot scherm en de letters op mijn mobiel en computer zijn ingesteld op groot. Tijdens mijn studie mocht ik groter papier gebruiken en bij de toetsen kreeg ik een half uur langer de tijd.” Ismay is van mening dat Windesheim veel doet voor mensen met een functiebeperking. “Bij toetsen stond de laptop met grotere letters altijd al klaar. Daar hoefde ik dus niet zelf achteraan.”
Vorig jaar behaalde Ismay haar Associate Degree. Ze wilde graag in de zorg werken, dat vindt ze het leukst. Ze had ook al stage gelopen als begeleider in de gehandicaptenzorg met mensen met licht verstandelijke beperking, adhd en autisme. “Ik had best wat last van onzekerheid en faalangst, dus ik was blij met de hulp van Anton de Vries vanuit Sterk aan het Werk. Hij gaf tips over het opstellen van mijn cv, het gebruik van LinkedIn en hoe ik kan netwerken.”
Verschillende banen in de zorg
Ismay zocht specifiek naar een baan in de dagbesteding omdat de werktijden overdag zijn zonder avond- en nachtdiensten zoals bij woonzorglocaties. Vanwege haar verminderde zicht kan ze niet ’s avonds in het donker kan fietsen. “Daarom was het best een zoektocht, ik heb wel veertien sollicitatiebrieven verstuurd. Het voordeel is dat ik goed heb kunnen oefenen in het voeren van sollicitatiegesprekken.”
Alle inspanningen hebben geleid tot verschillende banen. “Bij Proeflokaal De Zeuven Heuvels in Wezep begeleid ik elke dinsdag en vrijdag mensen met autisme in de keuken. Bij zorginstelling Vereen in Zwolle heb ik een nulurencontract; daar werk ik in de dagbesteding voor ouderen met complexe problematiek zoals dementie. En bij Philadelphia ga ik ook aan het werk in de dagbesteding.” Daarnaast blijft ze in het weekend werken bij een indoor speelparadijs in haar woonplaats Hattem, wat ze al sinds de middelbare school doet.
Op het werk is er altijd ruimte om de werkwijze aan te passen naar wat zij nodig heeft. “Zo mocht ik rapportages over cliënten op mijn eigen mobiel doen. Dat vind ik veel prettiger omdat de letters ook al goed zijn ingesteld.” Ismay adviseert anderen met een functiebeperking: “Pak je kans, er is hulp dus ga voor wat je wilt bereiken.”
Sterk aan het Werk is een initiatief van Hogeschool Windesheim dat studenten met een functiebeperking ondersteunt bij het vinden van passende, duurzame banen. Hierbij ligt de nadruk op het laatste studiejaar en het eerste jaar op de arbeidsmarkt. Gekeken wordt naar het benutten van de capaciteiten van de studenten, zelfvertrouwen en autonomie, ondanks eventuele functiebeperkingen. Sterk aan het Werk stapt hiermee in het gat waar wet- en regelgeving tekortschieten. Daarnaast maakt het project zich hard voor inclusief werkgeverschap. |
Met de Bridge of Fame Verkiezing biedt ECIO een podium om inspirerende samenwerkingen te delen. Het gaat om samenwerkingen waarmee wordt ingezet op een soepele overgang van hoger onderwijs naar de arbeidsmarkt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Een kans om te laten zien hoe het wél kan. De Bridge of Fame Verkiezing is een initiatief van Berenschot, De Nederlandsche Bank en ECIO. Hogeschool Windesheim is de winnaar van de Bridge of Fame Award 2024. Bekijk het filmpje over de Bridge of Fame verkiezing. |
|