Mensen met een beperking worden gezien bij Alliander

“Het eerste wat ik zag was een koffiebar waar je in gebarentaal moet bestellen omdat de barista doof is. Dat was voor mij een warm welkom, omdat ik zelf ook gehoorverlies heb", vertelt Kirsten. "Het was meteen duidelijk dat mensen met een beperking hier gezien en vertegenwoordigd worden.”

Beeld: ©Ministerie van VWS
Kirsten in het kantoor van Alliander

Kirsten is agile coach bij netwerkbedrijf Alliander. In april 2020, tijdens de corona lockdown ging ze steeds minder goed horen. Het jaar daarop ging ze op zoek naar een nieuwe baan. Uiteindelijk stapte ze over naar Alliander. Hier voelde ze zich meteen op haar plek. 

Naast haar werk als agile coach, zette ze bij Alliander ook medewerkersnetwerk ‘Mission Possible’ op. Een plek voor medewerkers met en zonder uitdaging op de werkvloer om te praten en te leren van elkaar. “We organiseren (online) gesprekken en lezingen. Zo was er een online lezing over neurodiversiteit (mensen met verschillende breinen). En is er een groepje gestart met mensen met autisme. Die vinden het heel fijn om te overleggen over hoe je dingen moet doen. Er komen ook mensen zonder beperking. Dat is alleen maar goed. We willen er op die manier zichtbaarheid en bekendheid aan geven. Zo is het niet meer dat één iemand in het team een hele grote stap zet, maar dat iedereen een klein stapje doet om elkaar te helpen.” 

Niet alleen onder elkaar, maar ook juist aan leidinggevenden is het volgens Kirsten belangrijk om signalen af te geven. “We proberen dan bijvoorbeeld aanwezig te zijn op een bijeenkomst voor leiders. Zij kunnen dat dan meenemen en uitleggen aan hun team. Dan weten ineens 100 mensen extra meer over een arbeidsbeperking. Dat is altijd positief, want zo laten we ook zien wat de kracht van verschillende mensen in je team is. Het resultaat is dan beter, want je hebt veel medewerkers die ergens op een andere manier naar kijken.”

Uiteindelijk gaat het er volgens Kirsten om dat mensen nieuwsgierig zijn en vragen stellen aan elkaar. “Als er iets is wat je nodig hebt, of je nou teamlid bent of manager, dan moet je dat aangeven. Het helpt om elkaar vragen te stellen zoals: Hoe zit je erbij? Wat heb je nodig om goed te werken?”

Tip van Kirsten voor een toegankelijk sollicitatieproces
“Als iemand komt solliciteren, vraag dan allereerst: Heb je wat nodig om dit gesprek te kunnen volgen en mee te doen? Dan zorg je er gelijk voor dat iemand over zijn beperking kan praten en durft te zeggen dat er hulp nodig is. Het is heel fijn als je deze vraag gelijk krijgt als je een arbeidsbeperking hebt.”