Linda solliciteerde bij Leeuwendaal met een video

Linda reageerde vijf jaar geleden op een vacature voor grafisch vormgever bij Leeuwendaal. Bijzonder was de manier waarop ze zich meldde: “Ik had een video opgenomen. Op die manier kan ik mezelf goed presenteren en meteen laten zien hoe communicatie met mij werkt. Ik ben namelijk doof, dus communiceren gaat anders dan veel mensen gewend zijn.” 

Beeld: ©Ministerie van VWS
Van links naar rechts: gebarentolk, Linda, Carlijne

Ook haar collega Carlijne vond dit een goed idee: “Ik raad het iedereen aan om een video te maken, want het geeft meteen een goed beeld en kan eventuele twijfel wegnemen. De video gebruikten we ook om Linda aan alle collega’s voor te stellen. Weer eens iets anders dan het gebruikelijke tekstje en zo wist iedereen meteen wie Linda is.”

Inmiddels is Linda een van de vaste krachten op de communicatieafdeling: “Ik ben ook huisfotograaf en zet nieuwe medewerkers op de foto. Dat is mooi, want ik maak meteen met iedereen kennis. We communiceren dan met briefjes. Dat is voor de meeste mensen even wennen, maar het werkt uiteindelijk goed. E-mailen kan ik natuurlijk gewoon en mijn directe collega’s hebben de basis van gebarentaal geleerd.” 

Linda vertelt over Leeuwendaal Summerschool waar collega’s online hun expertise met elkaar delen. Zij geeft al een aantal jaar een workshop over de dovencultuur en gebarentaal. Carlijne: “Maar bij vergaderingen schuift een gebarentolk aan. Want onze kennis van gebarentaal is dan niet voldoende. Linda regelt de tolk zelf. Wat wij als collega’s moeten weten, is dat wij een vergadering op tijd moeten inplannen en deze niet op het laatste moment verplaatsen.”

Linda voelt zich thuis bij Leeuwendaal: “Het is hier open en ik heb veel contact met mensen. Er wordt rekening gehouden met mijn doofheid. Mijn werkplek is bijvoorbeeld gericht naar de open ruimte. Zo kan ik zien wat er gebeurt en wie er naar me toe komt. Want dat hoor ik natuurlijk niet en het is best schrikken als er opeens iemand achter je staat.” Carlijne: “We willen een toegankelijke werkgever zijn en kijken graag naar mogelijkheden. Via de samenwerking met Stichting SWOM bereiken we de doelgroep van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We kijken bij een openstaande functie of we deze kunnen laten aansluiten bij de behoeften van de kandidaat. Ik heb inmiddels wat ervaring, maar soms weet ik ook niet precies wat iemand nodig heeft. Dan vraag ik het gewoon: wat heb jij nodig om hier te kunnen werken? Vaak loop ik een rondje door kantoor met een kandidaat. Dan kom je vanzelf dingen tegen die je aan kunt pakken om de werkvloer toegankelijk te maken.”

Leeuwendaal heeft in samenwerking met Stichting SWOM ook een training ontwikkeld over talentgericht solliciteren, vertelt Carlijne: “Daarin kijken we naar de talenten van de deelnemers en hoe ze zich in positieve zin onderscheiden van anderen. Mensen met een beperking zijn gewend dat het bijna altijd gaat over wat niet kan. Wij draaien dat graag om en kijken liever naar wat wel kan.”

Linda’s tip om de werkomgeving toegankelijker te maken

“Laat zien dat het niet zo ingewikkeld is om rekening te houden met je beperking. Denk mee in mogelijkheden en oplossingen. Ik heb bijvoorbeeld een poster met gebarenalfabet opgehangen en kom zelf met initiatieven voor op de werkvloer zoals een workshop.” 

Voor werkgevers heeft Carlijne ook een tip: “Ga in gesprek over wat iemand nodig heeft om bij jouw bedrijf te kunnen werken. Linda heeft een plek nodig die de ruimte overziet. Voor een andere collega die in een rolstoel zit, is het belangrijk dat de deur automatisch opengaat. Iemand met autisme heeft misschien een prikkelarme werkruimte nodig. Als je er niet naar vraagt, zul je het nooit weten.”